Mi az ? Hazánkban a 2010-es évek elején terjedt el, a legmenőbb cipőkkel, ruhákkal foglalkozik, és óriási pénzekben játszanak a benne utazók? Ez egy meglepő, viszonylag rejtett ágazata a ruhapiacnak, a Sneaker&Streatwear (cipő és öltözék -szerk) kereskedés, viszonteladás. A Magyarországon fellelhető kereskedők közül, rövid időn belül igen eredményesnek látszik a Brotherkicks oldal, melyet Zimmermann Kristóf és Csete Dominik üzemeltetnek. Az alábbi interjúban olvashattok arról, miként is váltak ilyen fiatalon sikeres kereskedővé, és különleges dolgokat tudhattok meg a divatvilág működéséről.

Kaposi Márton Bálint: Melyik egyetemen, és mit tanultok jelenleg?

Zimmermann Kristóf: A Szent István Egyetemen, Gödöllőn turizmus vendéglátás szakon tanulok.

Csete Dominik: Én szintén a SZIE-n, kereskedelem-marketing szakos hallgató vagyok.

KMB: Mivel foglalkoztok az egyetem mellett?

CsD és ZK: Limitált kiadású cipők, ruhák adásával, vételével foglalkozunk.

Kaposi Márton Bálint: Hogyan kerültetek ebbe a világba?

ZK: Decemberben lesz három éve, hogy böngésztem a netet, amikor celebeknél, előadóknál észrevettem, hogy milyen jó cipő, ruha van rajtuk. Elkezdtem utánakeresni, mik is ezek a termékek, és egy kis idő után magával ragadott ez a téma. Megfogott, hogy mekkora üzlet, kultúra épült az egyes cipők, ruhadarabok köré. A közösségi platformoknak köszönhetően beszippantott a divat világába. Édesanyám egyedül nevelt, nem akartam tőle pénzt kérni, mert meg akartam neki mutatni, hogy egyedül is meg tudom teremteni azt a jó anyagi helyzetet, amiben éltünk. Mivel mindig is az volt a célom, hogy jómódban élhessek, megláttam ebben a nagy lehetőséget.

CsD: Már kisebb koromban is érdeklődtem a divat, főként a cipők iránt. Nyolc éve kezdtem el céltudatosabban gyűjteni a cipőket, akkor még alacsonyabb árkategóriában. Bő két éve merült fel bennem a kategóriaváltás gondolta, ekkor született meg az az ötlet is, hogy árulni kezdek, így megtermelve magamnak a pénzt drágább cipőkre. 2019 februárjában mentünk ki Parndorfba két ismerősömmel az outletekhez, mivel elhatároztuk, hogy ötven-ötvenezer forint alaptőkével elindítjuk a közös cipőkereskedésünket. Ebbe akkor én fektettem a legtöbb energiát, olyannyira, hogy 2019 márciusában kivásároltam a többieket a készletből, és egyedül folytattam tovább. Novemberben egy egyetemi buliban összeismerkedtünk Kristóffal, nem sokkal rá elindítottuk a közös kereskedői oldalunkat, azóta együtt csináljuk.

(Zimmermann Kristóf és Csete Dominik – Brotherkicks)

KMB: Mi határozza meg az alapvető irányvonalakat ezen a területen? Mitől függ, hogy mi a divat, a trendek, milyenek az árak?

CsD és ZK: Az árakat és egy termék exkluzivitását az határozza meg általában, hogy egy-egy modellt milyen mennyiségben, milyen anyag-színhasználattal gyártanak le. A hype-ot (népszerűség, felkapottság – szerk.) úgy generálják a gyártók a termékek körül, hogy adott esetben például egy híresség felveszi, lásd: pár hete Travis Scott felvett egy Nike Dunk-ot, amely húsz éven keresztül kétszáz dollárba került (megközelítőleg 60.000 Ft. – szerk.), és

abban a pillanatban, hogy az Instagramra abban a cipőben posztolt képet, ezer dollár köré ugrott az ára

(megközelítőleg 300.000 Ft-. – szerk.) A prémium érzést az ár, az anyaghasználat, a gyártási mennyiség mellett azonban a forgalmazás módja is megerősíti. A gyártók limitálják a termékek bolti elérhetőségét (így alakulnak ki egy-egy szerencsés bolt előtt kígyózó sorok bizonyos darabok piacra dobásakor -szerk.). Ma már főként interneten árulnak, ez pedig úgy történik, hogy kisorsolják a vételre jelentkezők közül, hogy egy magas összegért cserébe kik juthatnak hozzá ezekhez a ritka termékekhez. Ezen, viszonteladással, nyilván hatalmas összegeket lehet kaszálni.

KMB: Honnan származik a kultúrája, háttere ennek a magas kategóriás divatvilágnak?

CsD és ZK: Míg a kultúrája, szellemisége már a nyolcvanas években megjelent Amerikában, és továbbra is a meghatározó szellemi hátteret ez az ország adja, a felvevőpiac nagy része már Ázsiában, főleg Kínában és Japánban található. Magyarországra ez a divathullám a 2010-es évek elején, Kanye West Yeezy cipőjének elterjedésével jelent meg. A resellerkedés (viszonteladás) mint tevékenység, a kultúra megjelenésével egyidőben kezdődött.

KMB: Mik a kedvenc ruháitok, cipőitek?

CsD: Sok kedvelt darabom van. Három-négy hónaponta összegyűjtöm azokat a cipőket, amelyeket az előző félévben meg akartam szerezni, ezután ezeket hordom egy-két hónapig, azután ezek a darabok cserélődnek. Kristóf (ZK) sűrűbben ad-vesz, én inkább saját kollekciót építek.

ZK: Mindig jön egy újabb álomcipő, hiszen hajt minket a vágy, hogy egy-egy újabb, magasabb kategóriájú pár cipőt beszerezzünk, másrészt a versenyfutás az idővel is nagyon motiváló. Amint kijön egy cipő, és meg szeretnénk venni, ezt hamar meg kell tennünk, hiszen ebben a környezetben egy termék kiadása utáni három-négy hónapban nagyon fölmegy az adott darabok ára.

KMB: Mik a hosszútávú közös céljaitok?

CsD és ZK: Hosszútávú tervként mindenképpen a közös boltot mondanám. Eleinte akár csak egy hétvégi, pop-up üzlet, de a jövőben egyértelműen egy közös bolt a cél. Ennek az alapjait elkezdtük építeni, hiszen már megvan a még gyerekcipőben járó közös kereskedésünk stabilnak tűnő vásárlóköre, több törzsvásárlóval.

(A Brotherkicks resell standja a 2019-ben )

KMB: Milyen Magyarország nemzetközi helyzete ezen a piacon?

CsD és ZK: Egyre könnyebb innen csinálni a kereskedést, hiszen Magyarország kezdi behozni a lemaradását a nyugatabbra fekvő országokkal szemben.

Az internetnek is köszönhetően nincsenek olyan nagy különbségek már kelet és nyugat között a divatban

nincs annyira lekorlátozva hazánkban sem a termékek hozzáférhetősége.

KMB: Voltak híres vásárlóitok, vagy ritka termékek a kezetek alatt?

CsD és ZK: Legnevesebb vásárlónk a Szepy Kicks cipőkkel foglalkozó YouTube csatorna műsorvezető vloggere volt, akinek nagyon sok Instagram követőt köszönhetünk. Az Adidas 3D nyomtatóval készült cipőjét adtuk el neki, melyet külön videóban mutatott be.

ZK: A legritkább termék, amihez hozzájutottam, az úgy gondolom, hogy az ’Off White Jordan 1 UNC’ volt. Akkori ára kb.: 350.000 forint volt, ez mára 450-500.000 forint környékén mozog.

KMB: Magyarországon mekkora indulóösszeggel lehet, érdemes beszállni ebbe az üzletbe?

CsD és ZK: Ha ötvenöt-hatvanezer forintod van, már be tudsz szállni ritkább cipők sorsolásába is, amiből utána már könnyebb továbbmenni. Én (ZK) Supreme pólókkal kezdem, aminek darabjához huszonötezer forintért jutottam hozzá, és harmincezerért adtam tovább átlagosan. Ezzel stabil, de nyilván lassabb haladás érhető el. Viszont a pólók példája megmutatja, hogy már húszezer forinttal is érdemes, és lehetséges itthon beszállni a kereskedésbe.

KMB: Mit tanácsolnátok egy kezdő resellernek?

CsD és ZK: Azt tanácsolnánk, hogy ne legyenek telhetetlenek, olvassanak sokat utána a témának, kövessék az aktuális trendeket, tanuljanak a náluk tapasztaltabbaktól, becsüljék az embereket, legyenek mindenkivel egyaránt kedvesek, jóindulatúak. A legfontosabb azonban, hogy soha ne legyenek telhetetlenek, mohók, és ne forgalmazzanak-vásároljanak hamisított termékeket.

Kaposi Márton Bálint – Mi leszel, ha nagy leszel?


Kaposi Márton

Szeretnék segíteni a nyitott kortársaim számára, akik nem tudják hol tanulnának tovább, mivel szeretnének foglalkozni. Minőségi alternatívát szeretnék nyújtani a nagy pályaorientációs napokra. Remélem, hogy a cikkeim, posztjaim, interjúim azok számára is hasznosak lehetnek, akiknek van már elhatározása a pályaválasztás terén, hiszen esetleg a választott munkájukról is többet megtudhatnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük